Takeaway.com, het moederbedrijf van online besteldienst voor maaltijden Thuisbezorgd.nl, gaat naar de beurs. Analisten plakken een prijskaartje van 1 tot 1,2 miljard euro op het verlieslijdende bedrijf.
Takeaway.com, het moederbedrijf van de online bezorgdienst van maaltijden Thuisbezorgd.nl, maakte afgelopen week bekend een beursnotering aan te vragen in Amsterdam.
Oprichter en topman Jitse Groen presenteerde de stap als een klassiek online groeiverhaal. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen leidende posities in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen en wil investeren om hard verder te groeien. Daartoe wil Groen via een beursgang met de uitgifte van nieuwe aandelen 175 miljoen euro ophalen.
Sterke marktpositie claimen
In de meeste landen is slechts plaats voor één dominante partij bij het online bestellen van maaltijden. Naamsbekendheid en herhaalbezoek van klanten is dus cruciaal.
Het geld dat Takeaway.com op de beurs wil ophalen is dus bedoeld om marktdominantie te bestendigen of te behalen in nieuwe markten. Winstgevendheid komt daarna.
Takaway.com leed in 2015 een verlies van bijna 20 miljoen euro en in de eerste helft van dit jaar was dat 11,5 miljoen euro. Dat komt vooral door de hoge marketingkosten.
Takeaway.com: prijskaartje ruim 1 miljard euro
Maar wat moet je als belegger met een verliesgevend groeibedrijf? Volgens vertrouwelijke analistenrapporten van Morgan Stanley, UBS en ABN Amro die het Financieele Dagblad inzag plakken de analisten een waardering van één tot 1,2 miljard euro op Takeaway.com.
Deze waarderingen zouden zijn gebaseerd op een vergelijking met beursgenoteerde bedrijven zoals Just Eat en Grubhub, die overigens wel winstgevend zijn.
Takeaway.com haalde over de eerste helft van dit jaar een omzet van 50 miljoen euro. Als je dus uitgaat van ongeveer 100 miljoen euro omzet over heel 2016, komt een waardering van 1 miljard euro neer op tien keer de omzet van dit jaar.
Duitse uitdaging
Grootste uitdaging voor oprichter Jitse Groen is de strijd in Duitsland. Uit de financiële cijfers van Takaway.com blijkt dat de operationele winst vóór afschrijvingen (ebitda) in Nederland in de eerste helft van dit jaar ruim 16 miljoen euro positief was en in Duitsland bijna 18 miljoen euro negatief.
Takeaway.com nam in 2014 de Duitse maaltijdendienst Lieferando.de over. Die levert felle strijd met concurrent Delivery Hero, om het marktleiderschap op de Duitse markt. Dat bedrijf is gelieerd aan de Berlijnse startupmachine Rocket Internet.
Het succes of falen van Takeaway.com in Duitsland wordt dus extreem belangrijk voor de manier waarop beleggers de beursdebutant zullen beoordelen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl